Ознаки та причини несправності кермової рейки
Рульова рейка – елемент керування колесами автомобіля. На цей вузол передається зусилля від повороту керма, що повідомляється колісною парою. Потім відбувається відхилення коліс на заданий водієм кут. Цей механізм дає можливість автомобілю маневрувати, а не рухатися лише прямою.
Види та влаштування рульових рейок
Конструкція механізму весь час удосконалюється — раніше це був примітивний пристрій, тепер у нього закладено багато різних технологій. Зараз існує 3 типи кермових рейок.
Звичайна механічна
Тут не використовується жодних підсилювачів, і всі зусилля для повороту приймає на себе водій. На сучасні автомобілі ця рейка вже не встановлюється. Вона «невбивна», але крутити кермо з нею набагато важче. Єдина проблема, яка може виникнути при її застосуванні - стукіт, проте вона легко вирішується підтягуванням. Конструкція надійна та міцна, але при її використанні страждає маневреність. З іншого боку, вона морально застаріла.
«Гола» рейка поміщена в металевий корпус, усередині якого знаходиться вал з шестернею. До нього підведені тяги з кермовими наконечниками. Вся ця конструкція захищена пильовиками. З основним валом за допомогою черв'ячного наконечника зчіплюється вал, з'єднаний з кермом.
Конструкція з гідропідсилювачем керма (ГПК)
Конструкція цього механізму схожа на попередню, але водій прикладає менше зусиль для повороту завдяки наступним елементам системи:
- пластинчастий насос, що нагнітає тиск;
- встановлений на валу поршень;
- розподільник, який слідкує за подачею робочої рідини.
Відразу після повороту керма розподільник починає регулювати тиск олії на золотник та торсіон, подаючи його в поршневу систему з необхідної в кожному конкретному випадку сторони. Наприклад, якщо був поворот праворуч, масло подається праворуч, і навпаки.
Гідропідсилювач корисний з погляду безпеки, адже саме він гасить удар, якщо колесо потрапляє у вибоїну. Це одночасно і плюс, і мінус, тому що в цьому випадку знижується чутливість керування. При утворенні течі їзда ускладниться подвійно. Ремінна передача, що використовується тут, забирає потужність у мотора. І все ж справний гідравлічний помічник суттєво підвищує маневреність та робить кермо легким.
Пристрій з електропідсилювачем керма (ЕПК)
Сьогодні це найдосконаліша модель. Гідравліка тут поступилася місцем електричному підсилювачу керма. Тут сигнал з встановлених на кермі датчиків передається на електронний блок керування (ЕБК), а звідти – на електропідсилювач. Єдина слабка ланка тут – примхлива електроніка, поломка якої може бути серйозною проблемою.
Тут відсутні насоси та поршні, а є лише основний та кермовий вали, що з'єднуються між собою черв'ячною передачею. На рульовому валу знаходиться шестерня, що обертається електродвигуном. У систему включені розташовані на кермі датчики - вони повідомляють ЕБК ступінь відхилення керма під час повороту. Потім електроніка подає сигнал на підсилювач і кермо починає обертатися значно легше.
Система компактна і практично не забирає потужність у двигуна. Працює вона у різних режимах: перетнута місцевість, швидкісна траса, місто. З мінусів: страх вологи і навантаження на генератор.
Причини та ознаки несправності кермової рейки
Ознаки несправності кермової рейки бувають явними чи прихованими. Визначити перші легко це робиться на око. Другий випадок складніший, і тут діагностику потрібно проводити лише на СТО.
Найяскравіший симптом - стукіт під капотом, який з'являється при русі по нерівностях. Особливо яскраво він виявляється під час повороту. Також діагностувати несправність рейкового механізму можна, якщо під час їзди по вибоїнах кермо починає вібрувати. Розрізняють такі ознаки несправності:
- Після повороту кермо важко приймає колишнє положення або взагалі відмовляється це робити.
- Вільний хід керма стає більшим, що потребує додаткового коригування руху з боку водія.
- Під час руху з'являються чужі звуки.
- Кермо повертається із зусиллям.
- Олійні сліди на корпусі агрегату.
- І нарешті, механізм може просто заклинити, і кермо почне обертатися довільно.
Причини таких несправностей можуть бути різними – тут і рух «убитими» дорогами, і манера водіння. Основний ворог кермової рейки – тряска. Засмічення пилом також відіграє свою негативну роль. Щоб не доводилося часто ремонтувати систему, краще зменшувати швидкість нерівною дорогою, не потрібно переїжджати трамвайні рейки. Ви додасте собі проблем, якщо залишите автомобіль на стоянці з повернутими колесами, а взимку виїжджатимете з неї з непрогрітим мотором.
Наслідки несправності кермової рейки
Якщо з'явилися перші симптоми несправності, краще не ризикувати та припинити експлуатацію автомобіля. Призначення кермової рейки – спрощення керування машиною, а ця функція безпосередньо пов'язана з безпекою. Наслідки несправності цього механізму може бути дуже серйозними, до повної втрати керованості. Тому рульову рейку краще відремонтувати ще на тій стадії, коли вона тільки починає скрипіти та подавати інші початкові ознаки поломки.
Відремонтувати чи поставити нову
Важко відповісти на це питання однозначно – потрібен комплексний підхід. Звичайно, надійніше замінити деталь на оригінальну, але це досить дорогий варіант. Тому багато водіїв купують контрактні рейки - це б/к агрегати, які були зняті з утилізованих авто.
В основному автолюбителі обмежуються покупкою ремонтного комплекту. Тут є одна тонкість — купувати потрібно лише якісний, а отже, недешевий комплект. Якщо вал рульової рейки вже зношений, то заміна ремкомплекту не призведе до очікуваного результату (стуки залишаться, а нові ущільнювальні манжети дуже швидко дадуть тічь робочій рідині). Прийде купувати нову рульову рейку і платити заново за її заміну і нове масло. Економія тут недоречна.
Є ще питання: як визначити несправність рульової рейки, щоб не помилитися, і хто ремонтуватиме? Все ж таки краще довірити цю роботу майстру і бажано, досвідченому. Можна обійтися невеликими витратами, якщо придбати якісний комплект і довірити його установку професіоналові - це гідна альтернатива повній заміні вузла. Важливо простежити, щоб вам було надано гарантію на результат роботи.
Якщо на автомобілі встановлено рейку з електронним керуванням, то в сенсі ремонту це важкий випадок. Працівники сервісу рекомендують змінювати деталь, незалежно від складності роботи. Несправності електроніки затратні щодо фінансів і часу, крім цього, вони вимагають широких технічних навичок від виконавців.
Якщо шестерні в передатному вузлі знаходяться на ранньому ступені зношеності, то люфт, що утворився, можна усунути регулюванням гвинтів. Ось цю роботу краще не виконувати самому — якщо трохи перестаратися, можна повністю усунути зазори, через що знос зубчастої передачі тільки прискориться.
Проблеми з кермом після ремонту. Що робити?
Як виявити несправність, якщо після ремонту кермо почало погано слухатися? Швидше за все, було перетягнуто гайку валу. Сервісні працівники зазвичай рекомендують почекати кілька днів, пояснюючи це тим, що механізми ще не встигли притертися. Причини, з яких кермо може обертатися туго після ремонту рейки:
- перетягнута гайка;
- в гідравліку підсилювача проникло повітря;
- у систему було залито неякісне масло;
- насос гідравлічного підсилювача почав працювати зі збоями.
У разі перетягування гайки проблему можна легко вирішити ослабленням завзятого елемента. «Повітряне» питання вирішується виштовхуванням бульбашок із системи. Для цього потрібно кілька разів провернути кермо з одного крайнього положення до іншого. Якщо проблема не усунулася, треба шукати точку підсмоктування. Неоригінальну олію зливаємо і міняємо, а ось насос гідропідсилювача, що некоректно працює, доведеться повернути на доопрацювання фахівцям.
Як уникнути поломки кермової рейки:
- регулярно проходите технічний огляд;
- перевіряйте стан пильовиків кермової рейки, в разі не герметичності - міняйте;
- міняйте рідину ГПК кожні 30-40 тис. Км пробігу;
- перевантаження автомобіля понад норми знижує ресурс автомобіля;
- контролюйте тиск в шинах;
- не прискорює автомобіль, коли кермо в крайньому положенні;
- утримуйте кермове колесо в крайньому положенні не довше 5 секунд
- контролюйте рівень гідравлічної рідини в бачку ГПК
- перед поїздкою після прогріву двигуна злегка покрутити кермо вліво і вправо: це прогріє ГПК;
- пригальмовуйте перед нерівностями (ямами і лежачими поліцейськими); дотримуйтесь швидкісні обмеження, якщо якість дорожнього покриття «залишає бажати кращого». Сильні удари при їзді по нерівних дорогах - поширена причин несправностей.
Висновок
При несправності рульового управління дрібниць немає. Тут потрібно знати, як перевірити роботу системи та як усунути несправність. Ремонт краще робити на ранній стадії поломки, тому що при посиленні проблеми вузол доведеться змінювати, а коштує він недешево.
Якщо ж у вас вже трапилася неприємність з рульовою рейкою, то купити нову можна в нашому інтернет-магазині, зробивши замовлення на сайті або зателефонувавши за телефонами: 099-126-44-00, 097-060-21-70.
- Правила дорожнього руху в Україні не містять інформації про зміну шин на зимові. Кожен автовласник має сам подбати про це.
- Зчеплення – це посередник між «серцем машини» та коробкою передач. Робота механізму досить проста. При натисканні педалі водій, таким чином, на вижимний підшипник опосередковано впливає. Внаслідок цього від маховика відходить диск. Вал КПП обертатися таким чином перестає. Потім відбувається перемикання передач.