Як з України планують зробити країну електромобілів: аналіз законопроектів
Як вже повідомляв AUTO-Consulting, вчора у Верховну раду було подано два законопроекти, які передбачають імплементацію 15-річної стратегії розвитку ринку електрокарів в Україні. Міністр інфраструктури Володимир Омелян анонсує, що це дасть можливість зробити електротранспорт самим доступним в Європі. Що ж це за стратегія і якими методами будуть привчати споживачів до електромобілів, - розбирався кореспондент AUTO-Consulti
Стратегія вміщалася у двох законопроектах №8159 «Зміни до Податкового Кодексу про стимулювання розвитку галузі електричного транспорту в Україні» та №8160 «Зміни в Митний Кодекс про стимулювання розвитку галузі електричного транспорту в Україні». Яка передбачає стимулювання ринку електромобілів, виробництва електромобілів, акумуляторних батарей, зарядних пристроїв та видобуток літію. А також якесь примушення до поширення зарядної інфраструктури.
Як будуть стимулювати ринок електромобілів
Законопроектом пропонується внести зміни в Податковий кодекс України і дати пільги на електромобілі за такими позиціями:
- надати право на 10 років платникам податків включити до податкової знижки у зменшення оподатковуваного доходу платника податку за наслідками звітного податкового року витрати на придбання транспортного засобу, оснащеного електричними двигунами або переобладнання в такий транспортний засіб, а також виплат по кредиту на придбання такого транспортного засобу;
- звільнити від збору на обов'язкове державне пенсійне страхування (ПФ 3-5%) фізичних осіб, які набувають право власності на легкові автомобілі, оснащені виключно електричними двигунами
Ось, власне, і все. Враховуючи, що документ був проанонсований як 15-річна стратегія, в ньому немає ні слова про звільнення, акцизів і ПДВ при імпорті електротранспорту після 2019 року. Нагадаємо, що зараз операції з імпорту електромобілів тимчасово, до 31 грудня 2018 року, звільнені від ПДВ та акцизного податку. А мито на електромобілі було скасовано ще раніше. Але зате з'явилася нульове мито та на електричні вантажівки.
Як будуть стимулювати виробництво електромобілів і зарядних станцій
Виробництво електромобілів будуть стимулювати в два етапи: шляхом пільг по комплектуючим на 10 років і пільг по оподаткуванню прибутку на 15 років. А саме:
- Звільнити з 2019 по 2028 рік (10 років) від ПДВ операції з ввезення на митну територію України комплектуючих виробів для виробництва транспортних засобів, оснащених виключно електричними двигунами
Звільнити з 2019 по 2028 рік (10 років) від ввізного мита товари, які призначені для виробництва електромобілів. Перелік таких товарів та їх обсяг повинен визначити Кабінет Міністрів.
Звільнити на 15 років (до 2032 року) від оподаткування прибутку (доходу) підприємств отриманого від реалізації літію власного видобутку, літій-іонних (літій-полімерних) акумуляторів, зарядних пристроїв для літій-іонних (літій-полімерних) акумуляторів, транспортних засобів, оснащених виключно електричними двигунами (одним або декількома), що класифікуються в товарних підкатегорій 8702 90 90 90, 8703 90 10 жовтня 8704 90 00 10 згідно з УКТ ЗЕД, власного виробництва;
- звільнити на 10 років від оподаткування акцизним податком операції з ввезення на митну територію України у митному режимі імпорту кузови (включаючи кабіни) для виробництва транспортних засобів, оснащених виключно електричними двигунами.
Як бачимо, перелік стимулів для виробництва електромобілів включає ПДВ і акциз на комплектуючі (кузова) і звільнення на 15 років від податку на прибуток таких підприємств. Чи достатньо цього, щоб в Україні виникло реальне виробництво, а не просто збірка (прикручування коліс)? На наш погляд, немає. Ці заходи призведуть лише до SKD-складання електромобілів, яка закінчиться в той же день, коли закінчаться пільги. Поява якихось системних інвестицій у реальний повномасштабне виробництво електромобілів в Україні, при цьому наборі стимулів малоймовірно. Собственно, мы это уже проходили с производством автомобилей. Но это уже хотя бы что-то. И не будем забывать, что пока мы анализируем лишь законопроекты, в которые еще могут быть внесены изменения.
Как будут стимулировать развитие зарядной инфраструктуры
В законопроекте предлагают развивать инфраструктуру собственникам парковочных площадей. А именно:
- зобов'язати власників паркувальних площ обладнати не менше 5% місць зарядними пристроями та для паркування транспортних засобів оснащених виключно електричними двигунами.
Судячи з цього розділу розвивати інфраструктуру за рахунок власників місць для паркування та автостоянок. Їх просто зобов'яжуть обладнати 5% місць электрозарядками за свій рахунок. Що це будуть за електрозарядкі? – теж не уточнюється. Не виключено, що це будуть просто подовжувачі від звичайних розеток.
Як для концепції розвитку цілої галузі електротранспорту, звичайно, дій замало. Та й стимулюються чомусь тільки покупці-фізичні особи. Але це вже хоч щось більш-менш довгострокову і прогнозоване. І, безумовно, ці два закони теж можуть призвести до змін на ринку.
- В Україні з 14 грудня зміниться порядок реєстрації та перереєстрації транспортних засобів у сервісних центрах МВС. Крім цього, буде дозволено оформлення посвідчення водія в онлайн режимі. Про це повідомив заступник начальника ГСЦ МВС Володимир Баранець.
- Експлуатація автомобіля взимку набагато складніша, ніж у будь-який інший період року та вимагає від власника обов'язкової підготовки.